May 31st

31. mai: Batterier til ladning

Etter 5 uker kontinuerlig på reise var tiden moden for en oppladning av batteriene. Valget falt på Zanzibar, hvor bare navnet kan få en nordmann til å drømme seg fullstendig bort.

30. mai ble brukt til full overhaling av bilen. Vi har ca.7000 km igjen til vi kommer til Sør Afrika og dette er siste mulighet for en gjennomgang av bilen. Bilen ble vasket både utvendig og innvendig etter alle kunstens regler før den ble fraktet til verksted for en full sjekk av det mekaniske.

Dagen etter sjekket vi ut av The Outpost Lodge og med Mont Meru, Tanzanias nest høyeste fjell på vår venstre side satte vi kursen ut av byen for å besøke Beate og Frank og deres to barn. På veien plukket vi opp Humphrey.

Beate bor sammen med sin familie ca. 20 minutter unna Arusha sentrum. Tidligere var hun lærer på en skole i Arusha, nå er hun turoperatør og fairtrade kaffeprodusent. Beate hadde tidligere hjulpet oss med å legge til rette for turen til Serengeti, nå skulle vi på besøk hos henne for en omvisning i området hun bor i samt få et innblikk i kaffeproduksjonen.

Ryktet om vårt besøk hadde tydeligvis løpt foran oss, da det lokale fotball laget ønsket å treffe oss, og ta bilde av bilen og vi sammen med de. Så når vi kom stilte hele laget og manager opp til fotoseanse.

Vi startet besøket med en tur til Nkoaranga Hospital som er et luthers misjonssykehus som dekker et relativt stort område.

Her hadde vi en spennende omvisning på sykehuset og i tilknytning til sykehuset var det også et barnehjem vi besøkte. Utrolig interessant og motiverende å se at bidrag fra andre land kan skape håp og gi hjelp for så mange.

Etter dette besøket gikk vi en tur i området for å se på kaffeplanter samtidig som Beate forklarte om hvordan produksjonen foregikk. I utgangspunktet er dette er fair trade prosjekt, men i og med at det er såpass dyrt å få fair trade godkjenning har ikke Beate det, men driver allikevel under de samme prinsipper.

Den vanlige måten bøndene får betalt for produksjon av kaffebønner er gjennom profesjonelle oppkjøpere som kjøper fra mange lokale bønder og som selger dette i større kvantum på kaffemarkedet. Kjøperen videreforedler deretter de ferske kaffebønnene gjennom å rense og tørke de for deretter å selge de videre i store kvanta for viderefored-ling (brenne, male og distribuere). Alle disse leddene tar sin del av fortjenesten, mens bonden sitter igjen med nesten ingenting.

Beate driver på en annen måte, riktignok i mye mindre skala. Hun kjøper kaffebønner fra lokale bønder for en pris som er dobbelt så høy som de profesjonelle oppkjøperne gir og brenner, maler, plastpakker og distribuerer ferdig kaffe selv.

Det vil si fra bonden til Beate som foredler og selger direkte til privatkunder primært i Norge.

Vi kunne velge hvor hardt kaffen var brent samt malingsgraden. Vi kjøpte med oss 9 kilo med nydelig kaffe. For dette betalte vi ca. Nok 700 kroner.

Prisen for leveranse til Norge ligger omtrent på den samme kilo prisen vi betaler for kaffe i butikkene hjemme i Norge. Fantastisk! Så nå lukter det kontinuerlig deilig kaffe i bilen, så friskt at selv Bjørn har blitt positiv til å sove i bilen.

Etter turen i området fikk vi servert en fantastisk deilig stor afrikansk lunch, en av turens beste gastronomiske opplevelser så langt. Det bugnet av avokadoer, bananer, pærer, tangerine, pasjonsfrukt, vannmelon. Deretter ble det servert geitegryte med kokte bananer, afrikansk pannekake, spinat, diger salat og mye annet digg. Lunchen ble avsluttet med norske vafler, med geitost og smør. Herlig!

Vi avsluttet besøket hos Beate, sa farvel til Humphrey og satte kursen mot Zanzibar.

Etter 5 uker på veien, 12000 km, 10 grenseoverganger og supertidlige morninger så å si hver eneste dag, hadde vi behov for å lade batteriene. Vi hadde lenge drømt om brede hvite sandstrender, palmer og koralrev. Valget falt på Zanzibar, en paradisøy utenfor Dar es-Saleem, 80 mil fra Arusha.

Den 85 km lange og 39 km brede øya har en fargerik kultur og en fasinerende historie. Gjennom hundrevis av år har folkeslag fra Afrika, Arabia, Asia og Europa tatt med seg sine tradisjoner og skikker til øya, noe som har resultert i en kosmopolitisk atmosfære.

På midten av øya var også Zanzibar sentrum fra for all handel med slaver i Øst-Afrika. Slavene ble tatt til fange inne på kontinentet, slept til kysten og transportert til Zanzibar hvor de ble solgt på markedet.

Dessverre var tiden knapp for vårt opphold på Zanzibar, vi var klar for 100% avslapping og valget falt på Nungwi som er et området som ligger helt nord på Zanzibar.

Vi hadde fått et supertilbud fra Hilton Hotell som vi ikke kunne si nei til, og ankom hotellet sent på kvelden, og 3 dager i paradiset hadde begynt.